Kortfattad information

Kortfattad information om Brf Brunnsviken. Notera digital hantering för mäklare.

Brf Brunnsviken, som registrerades den 3 april 1989, har med äganderätt fastigheterna Vetet 1 och Rågen 13 i Solna stad. Organisationsnumret är 716420-4849. Föreningen är en äkta brf.

På fastigheterna är uppfört 97 lägenheter i flerfamiljshus- och radhusform, samt 93 parkeringsplatser. Lägenheterna har en sammanlagd boyta på 9 382,5 kvm. Föreningen består endast av bostadsrätter, dvs inga hyresrätter eller lokaler. Byggnadsåret är 1991. Taxeringsvärdet är 241 mnkr.

Föreningen antog 2023-09-30 nya stadgar som baseras på Bostadsrätternas stadgemall.

Föreningen har en plan för underhåll som sträcker sig över 50 år. Föreningen har idag en underhållsfond på ca 5,8 mnkr och avsätter årligen 1,2 mnkr till fonden. De planerade underhållsåtgärden är fullt finansierade genom avsättningen. Vi tillämpar linjär avskrivning där avskrivning 908 tkr/år plus avsättning till underhållsfond uppgår till motsvararande 231 kr/kvm och år. Föreningen har inte genomfört stambyte.

Fastighetslånen uppgår i mars 2024 till 25,1 mnkr vilket motsvarar 2 679 kr/kvm. Varje år amorteras minst 908 tkr.

Årsavgiften uppgår under 2024 i genomsnitt till 694 kr per kvm och år, efter att avgiften höjdes med 10% den 1 januari 2024. Skälet är den höga inflationen och främst ökning av kostnaden för el och värme samt höjda räntor. I oktober 2024 kommer styrelsen att fatta beslut om höjningen av årsavgiften för 2025. Värme (fjärrvärme), vatten och bostadsrättstillägg ingår i årsavgiften.

Bredband via fiber på upp till 1 000 MBit/s från Bredband2 ingår i årsavgiften. Även kabel-TV från Tele2 (grundpaketet) ingår i årsavgiften. Medlemmar kan sedan köpa till extra tjänster och utökad kapacitet från respektive leverantör.

Föreningen har avtal med SBC i Stockholm om ekonomisk förvaltning samt med Sundeborn Alltjänst AB om teknisk förvaltning.

Föreningen äger en möblerad tvårumslägenhet (66,5 kvm) som används för bl a möten. Den kan även användas av medlemmar för kvällsaktiviteter eller hyras för besökande till ett pris av 500 kr/dygn, inklusive parkeringsplats.

SBC (se nedan) ansvarar för köhantering och uthyrning av p-plats för våra medlemmar. Kostnaden för att hyra p-plats, inkl tillgång till el för motorvärmare är 575 kr/månad (inre parkeringen) alternativt 525 kr/månad (yttre parkeringen). Det är för närvarande ingen kö för parkeringsplats. Föreningen har installerat 20 laddstolpar för 38 laddbara bilar. Se mer under parkering

Föreningen producerar sedan 2017 el med hjälp av 200 solpaneler på våra tak. Skälen är såväl ekonomiska som konkreta bidrag till en hållbar och miljövänlig energiproduktion. Vår egenproducerade solel, 51 000 kWh/år, täcker ca 30% av föreningens elkonsumtion (fläktar, tvättstugor, hissar etc). Solna stad beviljade, efter stort motstånd, till slut oss bygglov för solpaneler, se vår solsida. I början av 2024 installerades ytterligare 100 solpaneler.

Vid övergång av bostadsrätt tar föreningen ut en överlåtelseavgift på 3,5% av basbeloppet. Avgiften betalas av köparen. Vid pantsättning är avgiften 2,0% av basbeloppet.

Överlåtelsehandlingar
Hantering av överlåtelse av bostadsrätt inom Brf Brunnsviken är digital enligt följande:

Mäklare hämtar mäklarbild inför försäljning i SBC mäklarportal. När bostaden är såld ska alla handlingar laddas upp där. SBC granskar och tar kreditupplysning. Därefter tar styrelsen ställning till medlemskap. Juridiska personer godkänns inte.

Ytterligare information
Lars-Åke Hansson, ordförande: tel 070-928 61 90.

Björn Gardarsson, vice ordförande: tel 073-070 76 83.

SBC (överlåtelse och avgifter, samt hyra p-plats endast för medlemmar): tel 0771-722 722 eller via www.sbc.se/kontakt.