Ekonomi

Föreningen har en stabil ekonomisk situation. Årsavgifter och hyresintäkter täcker samtliga kostnader inkl avskrivning och avsättning till underhållsfonden. 2024 höjdes dock årsavgiften med 10% pga höjda räntor och ökade priser på främst el & värme.

Ekonomisk förvaltare SBC

Vår ekonomiska förvaltare är SBC och hur du kontaktar dem hittar du på sidan Kontakt.

Årsavgift och resultat

Årsavgiften uppgår under 2024 i genomsnitt till 694 kr per kvm efter att avgiften höjden med 10% den 1 januari 2024. Styrelsen fattar beslut i oktober 2024 om budget och årsavgift för 2025.

Årsavgiften var tidigare oförändrad i elva år (2004-2014). En sänkning med ca tre procent skedde 2015, där de nya årsavgifterna helt och hållet baseras på andelstalen i föreningen. Ytterligare tre sänkningar har därefter genomförts: den 1 januari 2016 med 5%, den 1 januari 2017 med 5% och den 1 januari 2018 med 3%. Den 1 januari 2023 höjde avgiften med 3%.

Resultatet under verksamhetsåret 2023 uppgick till 199 tkr. Underhållsfonden uppgick per 2023-12-31 till 6,8 mnkr och vinstmedel till över 22 mnkr. Likvida tillgångar uppgick vid årsskiftet 2023/24 till cirka 5,7 mnkr.

En trerumslägenhet med andelstal på 1% har en andel av föreningens skuld på 250 tkr.

Om räntan stiger med 1 procentenhet innebär det 250 tkr i ökad kostnad för föreningen. Beloppet innebär en höjning av våra årsavgifter med 4%.

Föreningen innehar med äganderätt fastigheterna Vetet 1 och Rågen 13 i Solna stad.

Avsättning och avskrivning

Taxeringsvärdet uppgår till 241 mnkr och enligt våra stadgar bör avsättningen till underhållsfonden minst 0,30% av detta värde. Föreningen har valt att avsätta 0,5-0,6% av taxeringsvärdet vilket innebär 1 254 tkr per år. Den årliga avsättningen uppgår därmed till 1,06% av byggnadens anskaffningsvärde. Beloppet motsvarar 97 kr/kvm och år.

Föreningen gör avskrivningar på byggnaden enlig en linjär modell sedan ca 10 år tillbaks. Denna modell med lika stora avskrivningar, 908 tkr, varje år är den enda tillåtna nu och planen är att fortsätta på detta sätt. Den årliga avskrivningen uppgår därmed till 0,76% av byggnadens anskaffningsvärde. Beloppet motsvarar 97 kr/kvm och år.

Byggnaden beräknas då vara avskriven år 2131. Avskrivningsperioden är 131 år.

Således uppgår avsättning och avskrivning  tillsammans till 1,06% + 0,76% = 1,82% per år av byggnadens anskaffningsvärde. Beloppet motsvarar 134 + 97 = 231 kr/kvm och år.

Andelstal och lånebild

Följande andelstal och därmed insatskapital gäller i vår förening. Även aktuell lånebild visas nedan.

Fastighetslån

Föreningens lån uppgick i april 2023 till ca 24,9 mnkr, vilket motsvarar 2 655 kr/kvm. Under 2023 har lånen amorterats med 1,5 mnkr. Fr o m 2006 amorterar vi årligen minst 908 tkr enligt plan vilket innebär att föreningen kommer att vara skuldfri omkring år 2051.

Föreningens lånebild har från mars 2003 (före vår insatskapitalökning på 34 mnkr) tills nu förändrats markant. Räntekostnaden har sjunkit  från cirka 5,8 mnkr till nuvarande 1,1 mnkr på årsbasis.

Det framtida ränteläget utgör en stor osäkerhet för föreningens ekonomi. Ett sätt att delvis hantera denna osäkerhet är att fortsätta amortera fastighetslånen, något som styrelsen strävar efter. Målet är att föreningen ska vara skuldfri. En enkel riskanalys visar sambandet att en höjd ränta med en (1) procentenhet ökar räntekostnaden med ca 250 tkr vilket motsvarar en höjning av årsavgiften med ca 4%.

Föreningen har en undergrupp till ekonomigruppen som kallas "Referensgrupp för räntefrågor mm", där medlemmar kan ge tillfälle att diskutera föreningens lånebild. Styrelsen efterhör nu intresse bland medlemmarna att ingå i ekonomigruppen och/eller räntegruppen. Anmäl er till styrelsen, t ex via mail till ekonomigruppen (ekonomigruppen@brunnsviken.se) eller kontakta någon i styrelsen på enklaste sätt.

Förmögenhetsvärde för föreningens medlemmar beräknas som föreningens förmögenhet multiplicerat med det egna andelstalet. SBC skickar ut aktuellt förmögenhetsvärde till resp medlem. Föreningens förmögenhetsvärde beräknas som taxeringsvärdet plus föreningens tillgångar minus skulder minus bokfört värde på fastigheten.

Ekonomiska rapporter finns under fliken Dokument.

Uppdaterad 2024-04-21