IT & TV

itgruppen@brunnsviken.se

Allmänt

Hemsidan, bredband, kabel-tv.

Bredband via fiber

Föreningen har ett gruppavtal med leverantören Stockholms Stadsnät (SSN)  som gör att alla boende får upp till 1000 Mbit/s (upp- och nedströms). SSN garanterar 700 Mbit/s via sladd i nätverksuttaget i lägenheten. Medlemmarna kan själva teckna tilläggstjänster som till exempel, TV eller telefoni på egen bekostnad.

Om du har problem tar du i första hand kontakt med Stockholms Stadsnäts kundtjänst:
Telefon: 08-501 220 10
E-post: kundtjanst@stosn.se
Helgfria vardagar 8.00-22.00, helgdagar 10.00-18.00

https://www.stockholmsstadsnat.se/

Om de inte kan hjälpa dig kan du givetvis också ta kontakt med oss i it-gruppen.

I punkthusen sker konverteringen från fiber i källaren, nätverk är sedan draget till varje lägenhet. I radhusen är så kallade tjänstedelare monterade som konverterar fibersignalen till vanligt nätverk. Observera att dessa inte får flyttas eller monteras ner av någon annan än Stockholms Stadsnäts tekniker. Fiberkabeln är mycket ömtålig. Kostnader på grund av eventuella skador står lägenhetsinnehavaren för. Det går däremot bra att koppla in en vanlig datorsladd som förlängning. Man kan på så sätt montera en wifi-router på lämplig plats i lägenheten. Wifi erbjuds alltså inte av föreningen.

WiFi

Trådlöst nätverk (WiFi) erbjuds inte av föreningen. Den tjänstedelare (Inteno EG-300) som monterats i radhusen har dock inbyggt sådant och lösenordet står på framsidan av enheten. Om du inte använder detta eller har eget WiFi rekommenderar vi att du stänger av funktionen genom att lätt trycka på WiFi-symbolen i ca 10 sekunder. Flera lampor kommer att blinka under tiden. När du släpper ska WiFi-symbolen slockna.

 

Telefon

Telefoni erbjuds inte av föreningen utan är något som varje medlem själv står för, antingen via det gamla kopparnätet eller genom IP-telefoni över bredbandet. Stockholms Stadsnät erbjuder en sådan tjänst men den ingår inte i vårt gruppavtal.

Kabel-TV

Föreningen har Tele2 (fd ComHem) som leverantör av TV-utbudet. Det som ingår i årsavgiften är digitalt basutbud. De analoga sändningarna upphörde hösten 2020 och kabel-tv sänds enbart digitalt.

För att kunna se digitala kanaler krävs det antingen en digitalbox eller en TV med inbyggd digitalmottagare som är godkänd för Tele2. Kabel-tv går via egna koaxialkablar och levereras alltså inte via fibernätet.

Utöver basutbudet har varje hushåll möjlighet att välja till extra digitala kanaler eller kanalpaket från Tele2 på egen bekostnad.

Vid problem kontakta Tele2 kundservice på telefon 90 222.