Fakturering vid felanmälan

Det kan hända ni faktureras efter en åtgärd till följd av en felanmälan.

Det är egentligen inte en nyhet, utan mer en påminnelse, att du kan faktureras för ett arbete i din lägenhet, till följd av en felanmälan. På förekommen anledning har vi förtydligat skrivningen på sidan Felanmälan och även i det automatiska svar du får vid en anmälan till felanmalan@brunnsviken.se.

Bakgrunden är att du som bostadsrättshavare svarar för lägenhetens inre och dess underhåll. Om det exempelvis uppstår ett stopp i ditt avlopp och gör du vad du kan, men att det ändå inte blir bättre och du  felanmäler. Stoppet kan ju sitta i stamledningen eller i avloppsrören i badrummets golv, den så kallade grodan.

Om det vid åtgärd visar sig att stoppet berodde på att en leksak satt sig i toalettstolens krök eller att vattenlåset i golvbrunnen inte var rengjort, då är det inte en kostnad föreningen kan stå för.

Även om åtgärden tar 10 minuter, kommer fastighetsskötaren fakturera för minst 2 timmar. Dessutom kan resekostnader tillkomma om extra resor fordrats. Ur fastighetsskötarens perspektiv har jobbet inte tagit 10 minuter, utan fordrat tid att få kontakt, inställelse, administration, ROT etcetera.

Hälsningar
Teknikgruppen